Greenwashing – När grönt inte är så grönt
När jag först hörde talas om greenwashing visste jag inte riktigt vad det innebar. Jag hade hört ordet någon gång, men det var först när jag började läsa på som jag förstod hur vanligt det faktiskt är – och hur lätt det är att bli lurad.
Ett exempel som fastnat i minnet är Volkswagen-skandalen, där företaget marknadsförde sina dieselbilar som ”rena” och miljövänliga. I själva verket manipulerade de mätresultaten så att bilarna såg mycket bättre ut på tester än vad de var i verkligheten. För mig blev det en ögonöppnare. Om ett så stort och välkänt företag kunde göra något sådant – vem kan man då lita på?
Vad är greenwashing?
Greenwashing innebär att företag ger sken av att vara mer miljövänliga än de faktiskt är. Det kan handla om allt från att använda gröna färger och naturbilder i reklamen till att påstå att en produkt är ”hållbar” eller ”klimatneutral” – utan att det egentligen finns någon verklig grund för det.
Problemet med greenwashing är att det försvårar för oss konsumenter. Det blir svårt att skilja på företag som faktiskt försöker göra skillnad, och de som bara vill sälja mer genom att verka ”gröna”.
Det gör också att orden ”miljövänlig” och ”hållbar” riskerar att tappa sitt värde om de används för lättvindigt.
Det är inte alltid lätt att se igenom
Jag tycker själv att det är svårt att veta vad som är äkta och vad som bara är vackra ord. Företag är duktiga på att använda rätt bilder och känslor för att locka oss. Och om man, som jag, vill göra bättre val men inte är expert – hur ska man då veta?
Det jag har lärt mig är att vi inte behöver vara perfekta, men att det är viktigt att våga vara kritisk.
Enkla frågor man kan ställa sig kan vara:
- Vad menar de egentligen med ”hållbar” eller ”grön”?
- Finns det oberoende certifieringar eller konkreta bevis för deras påståenden?
- Är informationen tydlig och transparent – eller mest fluffiga slogans och naturbilder?
Visste du?
Greenwashing handlar om att vilseleda om miljövänlighet.
Men företag kan också använda plats-symboler, som blågula färger och svenska namn, för att få oss att tro att en produkt är svensk – även när den inte är det.
Mekanismen är densamma: att spela på våra känslor istället för att ge oss tydlig och ärlig information.
Vi behöver inte vara perfekta – men vi kan bli bättre
Det är lätt att känna sig överväldigad när man inser hur mycket vilseledande marknadsföring som finns. Men jag tror inte att lösningen är att ge upp.
Istället kan vi bestämma oss för att:
✔ Vara nyfikna och ställa frågor.
✔ Stödja de företag som är öppna och ärliga.
✔ Vara ödmjuka mot oss själva – varje litet steg mot mer medveten konsumtion gör skillnad.
Har du själv varit med om att köpa något som senare visade sig inte vara så hållbart som du trodde?
Dela gärna din erfarenhet i kommentarerna – tillsammans kan vi lära oss mer och bli lite mer vaksamma!


